پاپ کشتار ارامنه توسط عثمانی را نسل کشی قرن بیستم خواند

url

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان امروز یکشنبه ۱۲ آپریل ۲۰۱۵ در مراسمی که برای صدمین سالگرد کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی برگزار شده بود آنرا اولین جنایت نسل کشی در قرن ۲۱ خطاب کرد.

به گزارش خبرگزاری صدای مسیحیان ایران(Vocir) پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین دو سال پیش نیز قبل از اینکه به این سمت برسد نیز این اقدام دولت عثمانی را نسل کشی خطاب کرده بود  پاپ فرانسیس زمان حضورش به عنوان سراسقف کلیسای بوئنوس آیرس روابط نزدیکیبا ارامنه دارد ،و همچنین با دفاع از واژه نسل کشی اعلام کرده است که وظیفه او هست از  یاد مردان، زنان، کودکان، و افرادی را که «بدون هرگونه منطقی» به قتل رسیدند، گرامی بدارد.
کشور ترکیه نیز با رد کردن این کشتار و نسل کشی قصد پاک کردن این جنایت عثمانی ها را دارد و میگوید  این کشتار بخشی از درگیرهای داخلی بوده که تحت تاثیر جنگ جهانی بوده است.crucified-armenian-women-2
لازم به ذکر است که وزارت خارج ترکیه با احضار سفیر واتیکان در آنکارا اعتراضات خود نسبت به اظهارات پاپ  را  ابلاغ کرده است.
نسل کشی ارامنه و یا هولوکاست ارامنه که در این جنایت بزرگ به نابودی عمدی  جمعیت ارمنی تحت سلطه امپراتوری عثمانی درست پس از جنگ جهانی اول بین سالهای (۱۹۱۵_۱۹۱۷) تحت نظارت دولت عثمانی و همچنین رهبران قیام ترکان جوان اطلاق میشود.
این حرکت غیر انسانی در قالب کشتارهای  دسته جمعی  و تبعید های اجباری و فراهم کردن شرایطی که موجبات مرگ تبعید شدگان را فراهم میکرد انجام شد.armenian-genocide-3
در حال حاضر  تعداد کل قربانیان نسل‌کشی ارامنه به طور عام بین یک تا یک و نیم میلیون نفر برآورد شده‌است,در طی این دوران دیگر گروه‌های قومی منطقه، از جمله آشوریان و یونانیها ،نیز به طریقی مشابه مورد حملهٔ ترکان عثمانی قرار گرفتند به گونه‌ای که برخی از محققان این رویدادها را نیز بخشی از همان سیاست نابودسازی قومی دولت‌مردان ترک دانسته‌اند,در حال حاضر این جنایت یکی از تلخ ترین جنایت های نسل کشی در ابتدای قرن بیستم شناخته میشود.
علاوه بر دستگیری و اعدام ارامنه، جمعیت بسیار زیادی از مردان، زنان و کودکان ارمنی از خانه و کاشانه خود تبعید، بدون هیچ دسترسی به آب و غذا به قصد مرگ وادار به راهپیمایی در مسیرهای طولانی و بیابانی شدند. تجاوز و آزار و اذیت جنسی قربانیان توسظ نیروهای متخاصم در طول تبعید به دفعات گزارش شده‌است.
folkemord
محمد طلعت پاشا وزیر کشور ترکیه:کلیه ارامنه ای که در ترکیه زندگی میکنند باید نابود بشوند و نابود بدون در نظر گرفتن اینکه آنها زن،بچه،یا ناتوان هستند و آنها هرچه سریعتر باید از بین بروند،بدون در نظر گرفتن ترس وتخریب احتمالی و  احساس همدردی با آنها

           

این نوشته در حقوق بشر ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

بیان دیدگاه